ثبت برند
یکی از کارهایی که معمولاً بعد از ثبت شرکت باید انجام داد؛ ثبت برند برای آن شرکت است. در این مقاله پیش از بررسی مراحل و شرایط ثبت برند، در مورد مفهوم برند و تاثیرات آن بر تجارت و کسب و کار خواهیم پرداخت.
برند چیست؟
برند که با نام های متعددی نظیر مارک، لوگو، نمانام و علامت تجاری نیز از آن یاد می شود، در واقع یک نام و یک علامت منحصر به فرد است که برای متمایز کردن یک کالا یا خدمت از آن استفاده می شود. در حقیقت برند در بردارنده ویژگی ها و اطلاعات مشخصی از خدمات یا کالاهای یک شرکت یا سازمان است که آن ها را از دیگر خدمات و کالاهای عرضه شده در بازار متمایز می کند. در ایران معمولاً کلمه برند نشان دهنده محصولات یا خدماتی است که از ارزش و اعتبار اجتماعی بالایی برخوردار باشد. افراد با شناخت برندها و با توجه به سابقه آنها در ذهنشان می توانند به ایشان اعتماد کنند. در اصل می توان گفت برند یک مفهوم انتزاعی است که در ذهن مخاطبین ایجاد می شود.
برند چه تاثیری بر کسب و کار دارد؟
- اگر شرکتی در قالب یک برند، محصولات و خدمات قابل قبولی ارائه دهد، همین برند به نقطه قوت آن شرکت تبدیل شده که می توانند با تکیه بر اعتبارات برند خود سالیان سال به عرضه محصولات و خدمات بپردازند.
- برند موجب تسریع در شناسایی محصول و کسب و کار می شود. یک برند خوب و شناخته شده اعتماد مشتریان را که باعث ترجیح آن برند به سایر برندها از جانب ایشان می شود، با خود به همراه دارند.
- یک برند خوب و معتبر باعث افزایش سرمایه شرکت و سهام سهامداران خواهد شد.
- با یک برند خوب می توان در عرصه تجارت بین الملل نیز فعالیت نمود.
- ثبت برند باعث تمایز محصولات یک شرکت با سایر شرکت ها می گردد.
- ثبت برند یک روش خوب برای بازاریابی و کسب شهرت و اعتبار برای یک شرکت است.
- با ثبت برند مشتریان امکان انتخاب پیدا می کنند.
- با ثبت برند از عرضه کالاهای مشابه تقلبی جلوگیری می شود.
- با ثبت برند شرکت ها به حفظ و بهبود کیفیت خدمات و محصولات خود بیشتر راغب می شوند.
اقدامات لازم برای ثبت برند
اولین قدم برای ثبت برند این است که یک نام و علامت زیبا و مناسب جهت معرفی کالا یا خدمت خود ارائه دهیم. عنوانی که برای برند انتخاب می کنیم نباید از نام ها و علائم معروف و شناخته شده باشد و این عنوان باید مطابق با موازین اخلاقی و شئونات اسلامی در نظر گرفته شود. به طور کلی انتخاب نام و علامت تجاری بایستی بر اساس قوانین و مقررات کشور باشد. پیش از شروع روند ثبت برند ابتدا بایستی مدارک لازم را که در زیر به آن اشاره کرده ایم تهیه نمود.
- کپی شناسنامه و کارت ملی برای اشخاص حقیقی
- کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضا (برای شرکت ها و اشخاص حقوقی)
- کپی کارت بازرگانی؛ در صورتی که در علامت تجاری از حروف لاتین یا غیر فارسی استفاده شده باشد.
- کپی مجوز فعالیت
- ۱۰ عدد از عکس نمونه برند مورد نظر یا کپی آن در سایز ۱۰*۱۰ سانتی متر به همراه توضیحات مربوط به آن
- امضای وکالت نامه
- کپی نخستین آگهی تاسیس شرکت و همچنین روزنامه رسمی آخرین تغییرات هیئت مدیره
- رسید بانکی مبنی بر پرداخت هزینه ثبت اظهارنامه (هزینه اشخاص حقیقی ۲۰۰۰۰ تومان و اشخاص حقوقی ۴۰۰۰۰ تومان می باشد.)
پس از اینکه مدارک آماده شد بایستی به سایت مرکز مالکیت معنوی به آدرس اینترنتی http://iripo.ssaa.ir جهت ثبت اظهارنامه علامت تجاری مراجعه نمود. در این سایت لازم است مدارک را آپلود و پس از ثبت اطلاعات لازم رسید آن را چاپ نمود. سپس برای تایید آن به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد. با تایید این اطلاعات و مدارک، اطلاعات کاربری که شامل نام کاربری و رمز عبور است دریافت می گردد که برای پیگیری های بعدی لازم است.
در نهایت پس از دریافت کد رهگیری و همچنین تایید مدارک ارسال شده توسط کارشناسان، دو برگ از قرارداد به آدرس متقاضی ارسال می شود. این دو برگ قرارداد باید توسط متقاضی امضا شده و یکی از آنها را به همراه سایر مدارک و رسید بانکی به آدرس مرکز ارسال کرد. پس از بررسی و تایید این مدارک توسط کارشناسان، می بایست متقاضیان هزینه چاپ روزنامه رسمی مرحله اول را پرداخت کنند.
پس از یک ماه از انتشار اولین روزنامه رسمی، متقاضیان بایستی نسبت به واریز هزینه نهایی چاپ روزنامه و هزینه حق ثبت اقدام نمایند.
در آخر لازم است متقاضیان جهت تحویل سند برند خود، با ارائه کپی برابر اصل کلیه مدارک ارسال شده برای ثبت اظهارنامه و همچنین یک برگ از روزنامه رسمی منتشر شده در هر دو مرحله، به صورت حضوری به مرکز مالکیت معنوی مراجعه کنند.
موسسه حقوقی کارگشایان بامداد، با کادری مجرب از وکلای حقوقی، آماده ارائه کلیه خدمات ثبت، از جمله ثبت برند و همچنین ارائه مشاوره رایگان حضوری و غیر حضوری در زمینه ثبت برند است. شما می توانید در صورت تمایل از روش های زیر با ما در ارتباط باشید:
دیدگاهتان را بنویسید